Stuka Bomber im Meer vor Kroatien (Zirje) gefunden

Schildsker

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Remains of WWII dive-bomber found off the coast of Croatia
The wreck of a dive-bombing aircraft that struck fear into the Allied ground troops is found underwater off the coast of Croatia
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The Junkers Ju Stuka (Sturzkampfflugzeug) 'dive bomber' Photo: AFP/GETTY IMAGES


By Nick Squires

12:38PM BST 02 Oct 2014


The ghostly remains of a remarkably well-preserved Stuka dive bomber, an aircraft that struck terror into Allied forces during the Second World War, has been discovered lying on the seabed of the Adriatic.

The lichen-encrusted wreckage of the Stuka, a ground attack plane officially known as the Junkers Ju 87, was discovered by divers more than 70 years after it was shot down.

The two-man aircraft was found at a depth of around 90ft off the coast of Croatia, close to the island of Zirje.

Although German-made, it is believed that it was being flown by the Italian air force and that it may have been shot down by a Yugoslav warship in April 1941 when the country was invaded by the Axis powers.

"The plane is lying on its wheels as if it smoothly landed on the seabed," Igor Miholjek, of Croatia’s national conservation institute, told AFP.


"The engine, which was most likely ripped off when the plane hit the water, was missing and was found nearby, but the rest of the aircraft is complete and in very good condition," said Mr Miholjek, who took part in the diving expedition that found the wreck.

It was not clear whether the plane could be recovered and brought to the surface.

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The two-man aircraft was found at a depth of around 90ft off the coast of Croatia (AFP/Getty Imags)

Nearly 6,500 Stukas were produced during the war but only two aircraft survive.

They are on display at the Royal Air Force Museum in Hendon and in the Museum of Science and Industry in Chicago.

Two more were discovered on the seabed off the coasts of Greece and Norway, but they were in much worse condition than the one discovered off Croatia.

'Stuka' bombers were designed to dive at a steep angle and release their bombs at a low altitude for maximum accuracy.

The name “Stuka” is a contraction of its full title in German, Sturzkampfflugzeug.

The aircraft were operated by a pilot and a rear gunner.

Stukas made their combat debut during the Spanish Civil War, when they were deployed against Republican forces by the Luftwaffe’s Condor Legion.

The aircraft were notorious for making a screaming sound when they dived, striking fear into troops on the ground.

They became a symbol of Germany’s Blitzkrieg campaigns in northern Europe at the start of the war.

Hier noch ein Video:
http://www.focus.de/wissen/videos/e...a-deutscher-weltkriegs-bomber_id_4175761.html
 

teleskopix

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Mmh, nach so vielen Jahren und nachdem so ziemlich alles was es zu WW2 und Nazis zu sagen gibt, gesagt/geschrieben ist. Sollte man den Müll möglichst schnell aufräumen.

Der Besatzung ein ordentliches Begräbnis, klar.

Aber keinen Cent für irgendwelche Nachforschungen ob die Schraube X links/ oder rechtsrum geschraubt wurde.
Wenn die Nachfolger der Familie Junkers selbst dafür Geld investieren um da noch was nachzuforschen o.k.. Aber keinen Cent Steuergelder, egal ob aus Kroatien oder BRD. Beide Staaten haben mehr Schulden als genug, und man hält keinen IS-Verückten durch Doku dieser Ju-87 von seinen Ideen ab.
 
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nihil-est

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Junkers Museen, Dessau als auch Neubau in MG, könnten doch ein Interesse haben. Nicht minder die Luftfahrtmuseen, Technikmuseen.

Ist diese kein Unterwasserdenkmal, so könnte man diese durchaus restaurieren und in eine Ausstellung geben. Sei es in Kroatien, Deutschland, Italien ( ist ja vermutlich eine italienische JU ) oder sonstwo auf der Welt.

Ungewöhnlich ist sowas doch gar nicht. Laboe beispielsweise.

Nicht minder in der ex-UdSSR, da steht in jedem Stadteil so ein Denkmal. Mal ein Panzer, mal ein Flugzeug, mal eine PAK.

Wegen Steuerzahlergelder würde ich mir da keine grossen Sorgen machen. 1. wären es eh verplante Posten und 2. finanzieren hier Museen nebst deren Sponsoren einen grossen Batzen.

Was dem Artikel fehlt, natürlich sind auch ( nicht voll restaurierte, flugunfähige ) JU87 in weiteren Museen. Berlin, 4.OG beispielsweise. Nicht zu vergessen auch in Sinsheim!
Ebenfalls wage ich die Produktionszahl zu bezweifeln. Diese dürfte sich auf alle Sturzkampfflugzeuge beziehen, also auch aus Produktion von Henschel und Heinkel. Alternativ verwechselt man im Artikel die Bauzahlen der JU87 mit denen der JU88!

Nur so am Rande, nebenbei
 
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